Min diet


På besöket hos näringsterapeuten tog vi bland annat fram en diet till mig som ska vara huvudnyckeln i kroppens läkningsprocess. När jag berättar om den undrar många vad jag egentligen äter eftersom att mycket av det jag inte får äta är vanligt i gemene mans kök. Idag känner jag dock inte att min diet är något hinder, jag kan äta det mesta ändå, fast i min egna lilla variant. 

Omega 3 & Omega 6
Eftersom att min diet går ut på att hjälpa kroppen att bota inflammationen jag har i bland annat tarmar och i sköldkörtel så tänkte jag ta upp betydelsen med fettsyrorna omega 3 och omega 6. Fettsyrorna är essentiella, vilket betyder att kroppen inte kan producera dem själva och vi behöver därför få i oss dem via kosten. Omega 3 verkar inflammationsdämpande i kroppen medan omega 6 verkar inflammationshöjande. Därför vill vi ha en jämn balans mellan dessa två, vilket människan sällan får med den kost som dominerar idag.

Spannmål, vegetabiliska oljor och konventionellt uppfödda djur är rika på omega 6. Konventionellt uppfödda djur matas nämligen med just spannmål och det djuret äter återspeglas i köttet vi sedan äter. Motsatsen till omega 6, omega 3, delas upp i fettsyrorna ALA, EPA och DHA, varav de två senaste har stor betydelse för våra kroppar. Omega 3-fettsyran ALA finns det rikt av i växter. Kött från vilda djur och ekologiskt uppfödda djur som får beta mycket och på så sätt får i sig ordentligt med ALA, innehåller ordentligt med fettsyrorna EPA och DHA då det har omvandlats från ALA. Mest EPA och DHA hittar vi dock i fet fisk som lax och makrill. Fisk livnär sig nämligen på EPA- och DHA-rika alger. För att människan ska ha någon användning av ALA måste den omvandlas till EPA för att i sin tur omvandlas till DHA. Tyvärr är omvandlingen från ALA till EPA mycket dålig hos människan vilket betyder att det är lämpligt att få i sig EPA och DHA direkt från kosten. 

 
Ekologiskt
Det är med andra ord viktigt att jag får i mig ordentligt med omega 3 och inte överkonsumerar omega 6-rika råvaror, för att kroppen ska ha chans att läka. Därför är det viktigt att jag endast äter kött från ekologiskt uppfödda djur. Men omega3/omega-6 kvoten är inte bara orsaken till att jag ur hälsosynpunkt äter ekologiskt kött eller äter övriga råvaror helt ekologiska. Konventionella djur matas inte bara med antibiotika (svenskt kött är fritt från antibiotika) utan även med bekämpningsmedel som finns i det konventionella fodret de äter. Idag besprutas all konventionell odlad mat vilket har visat sig ha större skador på kroppen än man tidigare har trott. 

Protein & Fett
Förutom ekologisk och omega 3-rik mat så måste jag få i mig ordentligt med protein och fett. Protein är livsnödvändigt för bland annat cellernas uppbyggnad, för immunförsvaret och för bildandet av hormoner. Fett är också otroligt viktigt för kroppen och som jag tidigare skrivit är jag kraftigt underviktig. Hos näringsterapeuten fick jag även genom ett mörkfältsmikroskop titta på mitt blod, där vi tydligt kunde se att jag även hade brist på blodfetter. Och trots att nötter är rika på omega 6 så är det för mig en viktig fettkälla. Även ägg som både är rikt på protein och fett konsumeras flitigt här hemma. 

Vad får jag inte äta då, förutom omega 6-rik och konventionell föda?
  • Gluten - Inget innehållande gluten, inte ens ekologisk havre då den kan vara kontaminerad av gluten. Gluten kan skada tarmarna och kan bidra till inflammation i kroppen.
  • Mjölk - Inga mjölkprodukter då de verkar negativt i kroppen på samma sätt som gluten. 
  • Soja - Soja bidrar till inflammation i kroppen och sojaprodukter är i regel enormt processade vilket medför stora negativa effekter för hälsan. 
  • Socker - Inget som innehåller socker då även socker precis som gluten, mjölk och soja kan bidra till inflammation i kroppen. Fruktos går bra i små mängder. 
  • Vegetabiliska oljor - På grund av den höga halten omega 6. De enda vegetabiliska oljorna jag får äta är ekologisk kokosolja, ekologisk olivolja och ekologisk sesamolja. 
  • Hel- och halvfabrikat - Vissa halvfabrikat utan tillsatser går bra. 
 
Så vad äter jag istället? 
Det finns såklart massvis med annan mat jag kan äta. En storfavorit här hemma är rotfrukter som man kan äta i alla möjliga variationer. Gratänger, grytor, mos, soppor, stekt, ungsbakat, kokt, bara fantasin sätter gränserna. Man kan även använda bönor, ärtor och nötter till mycket. Istället för pasta kan jag bland annat äta ris, quinoa, amarant och hirs. Risnudlar utan tillsatser (hemmagjorda är alltid bäst) och även bovetenudlar fungerar utmärkt att byta ut äggnudlarna med och havregrynen kan man byta ut mot exempelvis boveteflingor eller quinoaflingor. Som mjöl använder jag mandelmjöl, hasselnötsmjöl (ja vilket nötmjöl som helst egentligen), kokosmjöl, rismjöl, majsmjöl, bovetemjöl, kikärtsmjöl och cassavamjöl. Istället för komjölk, havremjölk, sojamjölk eller rismjölk med tillsatser kan jag göra egen nöt-, frö- eller rismjölk, eller varför inte använda kokosmjölk. Till såser kan jag använda precis nämnda mjölksorter genom att antingen reda dem eller använda mindre vatten vid tillverkningen. Det fungerar även bra att reda vatten i stekskyn eller bara mixa grönsaker och använda som sås. Som ett alternativ på vispgrädde kan man göra grädde på äggvita, kokosmjölk eller nötter och istället för smör kan jag använda ghee, skirat smör, som endast innehåller spår av mjölkprotein och mjölksocker. Glass går alldeles utmärkt att göra på banan och avokado och även alla härliga ovanstående mjölksorter. Frukt är en underskattad sötning och honung fungerar alldeles utmärkt att använda som socker. 

"Invånarna i USA väljer att äta mindre än 0.25% av jordens kända ätliga födoämnen" - Från boken Äta Djur av Jonathan Safran Foer. Med tanke på att amerikaner äter gluten, mjölk, soja, socker och vegetabiliska oljor så borde jag ha ungefär 99.75% av jordens kända ätliga födoämnen att livnära mig på ;) 

Frika

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: